mandag 18. april 2011

Bursdagskake




Måtte jo bake litt kaker nå som jeg har bursdag. Så denne gange ble det oreokake og sjokolademuffins. Oreokaka er kjempe lett å lage.

OREO KAKE!

Dette trenger du:

Ca. 450 g Oreo Cookies

100 g smeltet smør

2 pk. Tine kremost naturell (eller 1 pk Phildelphia 225 g) myknet

2,5 dl melis

ca 3,5 dl piska krem (skal opprinnelig være den amerikanske cool whip, men den er umulig å spore opp i Norge! Jeg har vært overalt for å prøve å finne! Jeg har brukt Menkomel Whipping i stedet, men du kan også bruke helt vanlig kremfløte)

2,5 spiseskjeer sukker

1 pose sjokolademousse Toro

3 dl melk til moussen (jeg har brukt 2 dl lettmelk og 1 dl helmelk)

Fremgangsmåte:

1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter. Ta restene av kjeksen og putt i en pose, og smuldre de opp til veldig små biter! Smelt smør, og hell det over kakesmulene i en bolle og bland det godt til det kan smøres ut i en form. Bruk en 24 cm rund form.

Mix kremosten med melis med en mixer så det blir en luftig og kremete masse. Mix krem med sukker, og bruk ca halvparten av den stivpiskete kremen til å røre forsiktig inn i den ferdige ostemassen. Smør massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av kakebitene du har satt til side. Sett i kjøleskap 30 minutter.

Mix opp sjokolademoussen i henhold til pakningen. Jeg har erstattet 1 dl av melken med helmelk, men det er valgfritt! Rør inn de siste kakebitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i kjøleskap ytterligere 1 time. Legg et lag med krem på toppen til slutt, og pynt eventuelt med flere kakesmuler eller lag et mønster med vanlig sjokoladesaus!

La kaken stå avkjølt ytterligere noen timer, og aller best blir den om den får stå nesten ett døgn før man skjærer rundt kanten og løsner formen og spiser!

2 kommentarer:


  1. Nydelig kake❤
    Eg syns den kan bli litt mektig, men man trenger jo ikkje spise heile kaka... (hi hi)

    klem

    Ps: Eg har en litt annen vri på kaka i bloggen min ❤

    SvarSlett
  2. Fantastisk tårta! Ser helt delikat ut!

    SvarSlett